Доповідь на педраді на тему: «Розвиток творчої активності дітей на уроках музики»



Доповідь на педраді  на тему:  «Розвиток творчої активності дітей на уроках музики»
          вчителя музики, спеціаліста І   категорії
Пантюх Оксани Іванівни 

           «У кожній дитині є сонце, необхідно лише дозволити йому світити».
                                                                                                                          Сократ
          Кожна дитина від народження наділена певними здібностями до того чи  іншого виду діяльності. Найяскравіше вона може виявити ці здібності під
час виконання творчого завдання. Я переконана, що для кожної дитини
знайдеться те завдання, у якому вона розкривається.
           Музика стимулює творчу діяльність, формує пізнавальні та емоційно-мотиваційні функції, розвиває творче мислення, комунікативність, емоційність, а також позитивні якості характеру (працьовитість, наполегливість у досягненні певної мети та ін.) уміння й навички, що здобуті під час опанування музичного мистецтва, переносяться на інші не музичні види діяльності дітей. Тому на уроках музики особливе місце має посідати творча діяльність дітей, що сприяє формуванню уяви, мислення, винахідливості, розвитку творчих здібностей.
         При цьому спрямувати учнівську творчість можна  за різними напрямами: літературним, образотворчим, театрально-драматичним і, що особливо важливо, -музичним,  наприклад, можна використовувати такі завдання:
- дібрати вірші, загадки, вислови про музику;
- написати оповідання про любов українського народу до пісні;
- скласти легенду, казку, де головними героями є музичні  інструменти, музиканти, власне, сама
          Я наведу кілька прикладів дитячих творчих робіт учнів нашої школи.
Вірш «О музико» склала учениця 5-Б класу Вишневецька Дар’я.

О музико дивна, заграй нам, будь ласка
  У нотах твоїх і ніжність і ласка.
  Чому б за тобою нам всім не піти.
                              Потрапимо ми у твоє королівство
                              Де ключ є скрипковий і ноти сестрички
                              Мажор і мінор і дивне стакато
                              Тривалість і тембри і ніжне легато.
Як в сонця не згаснуть його промінці
Так, музико люба, у серці звучи.
Від щастя даруєш завжди нам ключі
Залишся ти з нами на довгі роки.

              Після прослуховування «Вальсу» Ф.Шопена учень 5-Б класу
 Кіпер Даніель написав такий вірш: «Весенним утром рано-рано»
                      Весенним утром рано-рано
                      Звучит призывно фортепиано
                      Поют балконы, окна, стены,
                      Играет кто-то вальс Шопена.
Несется музика над садом,
Над суетою бренных дней.
Легко минуя все преграды,
Звучит Шопен в сердцах людей.
                           Уходит ночь и день яснеет
                            Заря над городом встает,
                            Звучит мелодия и с нею
                            Шагает новый день вперед.
На крышах солнца луч играет,
Вправа вступает новый день
Но звуки вальса не смолкают…

Музичні враження учнів можуть підсилюватися зразками  образотворчого мистецтва. Художня діяльність передусим спрямована на розвиток асоціативного мислення дитини. (Показ папки « Музика очима дітей).
          У старших класах я проводжу гру в асоціації, коли діти намагаються
використовуючи музичну пам'ять (що вже розвинута певною мірою) та образне мислення, установити асоціативні зв’язки між музичним твором та його автором,  між музикою та засобами виразності, між музикою й літературним твором, встановити зв’язок і з сьогоднішнім днем. (Це такі твори: Ф.Шуберт балада  «Лісовий цар» і Й.Гете; опера М.Римського-Корсакова «Снігуронька» і казка Олександра Островського «Снігуронька»; Р.Санті «Сікстинська мадонна» і  Ф.Шуберт  «Ave Maria»).
            Усвідомити зміст музичних творів допомагають образотворчі завдання, наприклад:
-         намалювати сюжети музичних творів;
-         створити ескізи костюмів для дійових осіб опер, балетів, мюзиклів.
            Дітям дуже подобаються казкові теми, де можна пофантазувати, саме пластична  творчість продовжує лінію розвитку емоційного відгуку дітей на музику. У початкових класах супроводження пісні пластичним інтонуванням сприймається дуже добре, адже й пісенний репертуар допомагає легко обрати різні рухи  (А.Філіпенко «Веселий музикант», народні пісні « Дударик», «Ой на горі жито», «Ой єсть в лісі калина»). Так під час прослуховування симфонічної казки С Прокоф’єва «Петрик і Вовк» увага учнів починає розсіюватись, адже казка триває 28 хвилин. Для того щоб зосередити увагу та залучити весь клас, пропоную дітям розігрування казки під музику за допомогою пантоміми. Кожен учень, який зображує дійову особу, отримує завдання: придумати такі танцювально-пластичні  рухи, щоб вони відповідали характеру персонажа. Решта учнів, які  спостерігають за героями казки, імітують гру на музичних інструментах, що звучать у цей час в оркестрі. Такий прийом допомагає задіяти весь клас, зробити  процес слухання й сприймання музики справді цікавим і незабутнім.
             Музичні творчі завдання прищеплюють учням інтерес до музики та бажання брати участь у створенні чогось нового. Вокальні імпровізації можуть бути перехідною ланкою до розучування пісні, коли учні придумують мелодію на заданий текст. До найпоширеніших вокальних імпровізацій належать:
- озвучування імен - творче завдання, що пропонується на початку знайомства;
- запитання – відповідь - музичний діалог, музична бесіда між учителем та учнями, між парами учнів, між солістом і класом.
Такі завдання є дещо складними, але дітям вони подобаються. Спів пісні
по ролях, імпровізація ритму.
Ритмічні вправи полюбляють усі: від першого класу до восьмого включно.
       Це може бути: проплескати ритмічний малюнок, гра «Годинник»,
«Плескаємо-тупаємо» за ритмічною схемою. Такі завдання дають змогу дітям
краще розуміти побудову ритмічних рисунків, навчитися їх читати, визначати ритм музичного твору під час слухання музики, чіткіше вимовляти слова та  співати у заданому ритмі. На мою думку, тільки даруючи часточку себе, коли слова линуть із глибини душі – можна знайти відгук у душі кожної

дитини й залишити в неї яскраві, незабутні враження. Лише за цих умов можна виконувати свою важливу роль у формуванні яскравих, гармонійних особистостей.