Майстер-клас «Технології інтерактивного навчання на уроках музичного мистецтва»



Мелітопольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №7






Майстер-клас
 «Технології інтерактивного навчання на уроках музичного мистецтва»




Підготувала та провела
 вчитель І кваліфікаційної категорії
Пантюх Оксана Іванівна






Мелітополь 2014р.
І. Вхід до класу під музику П.Чайковського «Вальс квітів»
Організаційний момент. Музичне привітання
        Добрий день вам, добрий день,
        В світі музики, фантазії, пісень.
Добрим будь, щирим будь,
   І з мистецтвом у дивну путь!
Шановні колеги, вітаю Вас на своєму майстер-класі.
Хочу запропонувати  Вам  провести  його  у  формі  інтерактивного  уроку.
Тому я розраховую на вашу підтримку й допомогу. Кожному з вас хочу побажати бути:
У успішним
С самостійним
П працьовитим
І інформованим
Х хоробрим
У уважним

Ви сьогодні на уроці будете в ролі вчителів – гостей, так і в ролі – учнів.
 Я бажаю вам успіху!
Кредо інтерактивного навчання:
           Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу і чую, я трохи пам’ятаю.
Те, що я чую, бачу й обговорюю, я починаю розуміти.
Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і навичок.
Коли я передаю знання іншим, я самовдосконалююсь.

ДЕВІЗОМ нашого уроку будуть слова:
     Я – ВЧИТЕЛЬ
     Я – ОСОБИСТІСТЬ  ТВОРЧА
     Я    ДУМАЮ, ЗАМИСЛЮЮСЯ,
     Я    АНАЛІЗУЮ, ВИСЛОВЛЮЮ  СВОЇ  СУДЖЕННЯ.
     Я    ХОЧУ  БІЛЬШЕ  ЗНАТИ.

1. Актуалізація опорних знань учнів можна розпочати із проведення «Розминки», «Бліц-турніру»(позначити правильне твердження (у формі тесту), індивідуальна робота), «Інтелектуальна розминка»(робота в парах), «Незакінчене речення»(індивідуально), «Музична вікторина» або «Забудько», «Виправ помилку» що дозволяє в цікавій формі перевірити готовність учнів до уроку, актуалізувати опорні знання, коротко повторити попередній матеріал, сконцентрувати увагу, задати темп роботи, а також сприяти формуванню комунікативних умінь і навичок.
І зараз ми з вами проведемо та виконаємо вправу, яка має назву
 «Знайди пару» Вам треба поєднати назву вальсу та його автора (робота в парах)
Назва вальсу
Композитор
Вальс з балету «Лебедине озеро»
Д. Шостакович
Віденський вальс
П.Чайковський
Вальс-жарт
Й.Штраус
Вальс з музики до повісті «Заметіль»
Г.Свірідов

Перевірка виконання вправи «Знайди вправу»
Суть інтерактивного навчання (відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів: співнавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними об'єктами навчання .
Структура інтерактивного уроку
·        1. Мотивація.
·        2.Оголошення  теми  та очікуваних  результатів.
·        3.Надання  необхідної  інформації.
·        4.Інтерактивна  вправа.
·        5. Підбиття  підсумків, оцінювання  результатів.
            
2. етап Мотивація навчальної діяльності
Мета цього етапу: зосередити увагу учнів на новому навчальному матеріалі, викликати інтерес до обговорюваної теми.
На цьому етапі можуть бути використані такі нескладні інтерактивні технології ( «Мозковий  штурм», «Криголам», «Асоціативний  кущ»)
Виконання нескладної інтерактивної вправи: «Асоціативний кущ»
 



                                                 Вальс


                                                                                         
-       Діти, як ви вважаєте , чи потрібно знайомитись, слухати музику? Чому? Обґрунтуйте свої відповіді.
-       Які назви танців ви знаєте?
-        
-       Правильно. Танцювальна музика завжди була популярною, тому вона так різноманітна. Але існує танець, який не втратив своєї популярності більше ніж 200 років. Ви знаєте що це за танець? – це вальс.
- Діти, ви здогадались яка тема нашого уроку?

3. Повідомлення теми, мети уроку
Тема нашого уроку «Танець, який полонив увесь світ».
Сьогодні на уроці ми з вами пригадаємо та продовжимо знайомитись із вальсом – як музичним твором Ф.Шопена «Вальсом» мі мінор, так і з піснею-вальсом «Незабутній вальс» А.Кос-Анатольського. Звичайно послухаємо ці два твори, дамо порівняльну характеристику цим творам. Проведемо фізкультхвилинку, розігріємо голосовий апарат, проспіваємо пісню, підведемо підсумок уроку. Продемонструвати ті вправи які я застосовую на своїх уроках.
4.етап «Очікування результатів»
Мета: забезпечити розуміння учнями змісту їх діяльності, тобто те, що вони повинні досягти на уроці і  чого від них очікує вчитель.
 Діти, у кожного із вас на парті лежать листочки, на яких ви напишете свої побажання та очікування від уроку. Наприкінці уроку ви прикріпите свої листочки на нотоносець. Якщо ваші сподівання здійсняться, то листочки прикріпите на кінці нотного стану, якщо не повною мірою - то листочки на середині нотного стану, а якщо очікування взагалі не справдились - то нижче нотного стану
Інтерактивне навчання - це спеціальна форма організації пізнавальної
діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчує свою успішність,
інтелектуальну спроможність

5. РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ
5.1Словникова робота
-       У вас на партах лежать музичні словники, знайдіть будь-ласка, що таке вальс.
Вальс (від німецьк. Walzen – кружляти) – бальний танець з тридольним ритмом, який танцюють, кружляючи парами.
Вальс – один із найпопулярніших і найпоширеніших танців світу. Як оригінальний танець вальс з’явився у кінці 18ст., увібравши в себе риси народних танців Австрії, Чехії, та Німеччини.
-         Діти, нагадайте, що характерно для музики вальсу?
Характерна для вальсу мелодійність дозволяє відтворити велику гаму людських почуттів. Широкі виражальні можливості вальсу стали причиною того. Що мелодії у вальсовому ритмі вийшли за межі танцю  і лягли в основу багатьох творів.
Вальси є також частинами великих симфонічних творів – симфоній, сюїт, і основою вокальних творів – романсів та арій. За розповсюдженістю вальс не має собі рівних з – поміж інших танців.
5.2 Вступ. Ф. Шопен – польська гордість
-Діти. Ви знаєте прізвище цього композитора?(Показ портрету).
 Пригадайте, ми з вами знайомились із «Полонезом», «Прелюдією», «Етюдом».Фортепіанна музика Шопена надзвичайно лірична. Їй властиві неперевершена мелодійність, щирість і вишуканість у передачі найрізноманітніших настроїв і почуттів,ознаки  танцювальності. Невипадково видатний російський композитор і піаніст Антон Рубінштейн називав великого польського музиканта душею фортепіано.

5.3 Створення емоційного настрою для сприйняття музичного твору через проблемне питання
а.Відомості про Шопена
Фрідерік Шопен з дитинства полюбив інструментом фортепіано. Весь доробок композитора складають фортепіанні твори: концерти, сонати, полонези, вальси, ноктюрни, скерцо, етюди та прелюдії... У більшості з них звучать відголоски польських народних мелодій.

5.4 Слухання Ф. Шопен «Вальс» мі мінор
Сьогодні на уроці ми з вами прослухаємо два твори вальс. Дамо характеристику цим творам, та порівняємо їх. Та дамо відповідь на головне питання: Що спільного і від’ємного в двох вальсах.
Спробуйте визначити, спираючись на свій слухацький досвід, які характерні ознаки польської народної музики є у вальсі Фрідеріка Шопена, чим характерна пісня – романс «Незабутній вальс» українського композитора А.Кос – Анатольського «Незабутній вальс».
Працювати будемо в групах
5.5 Бесіда після прослуховування: (робота із алгоритмом)
- Вам сподобалось?             
- Автор цього твору
- Назва цього твору             
- Які почуття передає музика?
- Хто виконував цей твір?
- Якою була музика цього твору? (настрій, темп, особливості виконання)
- Що незвичного було в цьому творі?
- Де ми можемо почути вальс?

5.6 Слухання А.Кос-Анатольського «Незабутній вальс»
а. Повідомлення про композитора
Одна із головних ознак композитора – це інтерес до пісенності, українському фольклору. Виразна наспівність виявляється у творах різних жанрів. Поряд із мелодійністю. Для творчості композитора характерна простота і щирість виражених почуттів.
б. Слухання А.Кос-Анатольського «Незабутній вальс»
5.7 Бесіда після прослуховування: (робота із алгоритмом)
- Вам сподобалось?
- Автор цього твору
- Назва цього твору  Як ви вважаєте, чому композитор назвав свій вальс «Незабутнім»?
- Які почуття передає музика?
- Хто виконував цей твір?
- Якою була музика цього твору? (настрій, темп, особливості виконання)
- Що незвичного було в цьому творі?
- Де ми можемо почути вальс?

5.8 Порівняльна характеристика творів (за схемою) Дамо відповідь на головне питання: Що спільного і від’ємного в двох вальсах
Ф.Шопен «Вальс» мі мінор                            А. Кос-Анатольський     «Незабутній вальс»
1 Країна
2 Виконавський склад
3 Різновид музики
4 Почуття
5 Засоби музичної виразності(темп, настрій,динаміка)
6 Звязок із життям.
Висновок: не дивлячись на країну де мешкали композитори, на склад виконання, обидва композитори дуже любили свою країну, застосували в своїх творах характерні риси української та польської музики

5.7 Встановлення зв’язку з іншими видами мистецтв, з життєвими ситуаціями.
-       В яких видах мистецтв можемо побачити або відчути спільну думку о вальсі? ( скульптура, хореографія, кіномистецтво, балет, література, образотворче мистецтво)
-       Чи допомагає музика вальсу у наш час ? Чому ? Обґрунтуйте думку.

6. Фізкультхвилинка Зараз ми проведемо незвичну фізкультхвилинку.

7. Розспівка
Інтерактивні технології можна представити як різновид активних методів навчання, яке відбувається шляхом взаємодії всіх, хто навчається. Ці технології потребують певної зміни життя класу, а також значної кількості часу для підготовки і для учнів і для вчителя. Починати треба з їх поступового застосування. Спочатку варто використовувати найпростіші – робота в парах, малих групах, «мозковий штурм». Коли у вчителя зявиться досвід подібної роботи, такі уроки проходитимуть набагато легше.
У початкових класах використовую принцип образно-ігрового входження в музику. Це дихально- артикуляційна гімнастика у формі гри, що супроводжується образами-асоціаціями та відповідними рухами губ, щелеп, м’язів обличчя. Дитина імітує звуки зайчика, гусака тощо. Ці вправи допомагають вчителям провести профілактику верхніх дихальних шляхів, кров краще циркулюється по організму, зняти втому.
Пропоную разом зі мною виконати деякі із них:
v                                                                         Рух машини (тр…)
v                                                                         Як шипить гусак? («Ш- ш – ш!»)
v                                                                         Як біжить конячка? (Клацають язиком)
v                                                                         Струшуємо пилинку з одягу («Ху-ху-ху).
v                                                                         «Весняні голоси»
7.1. Інсценізація пісні.
Невід’ємною умовою уроку є творче завдання. Особливо дітям різного віку подобається спів по ролях, інсценізація пісні. Де можна включити інтерактивну вправу. За зразком:
1 група – співає слова автора;
2 група – спів діючих осіб по ролях;
3 група – критики, оцінює спів;
4 група – музиканти, супровід на шумових інструментах.
Працює цілий клас. Кожна команда виконувала своє завдання, а в кінці – спільний результат.
Ми співаємо пісню:
1.починають дівчатка – продовжують хлопчики, приспів співаємо разом
2. коли в приспіві будуть слова «листя желтые» ми не співаємо, а колихаємо листочком
8. Релаксація (нотоносець, вивішуання очікуваних результатів)
Усні коментарі щодо очікуваних результатів від уроку

Метод «Мікрофон»
Мета: надає можливість кожному учневі висловити свої враження, власну думку.
Хід роботи:
Учні відповідають по черзі, тримаючи в руці мікрофон. Цей добре відомий і поширений прийом застосовую під час аналізування творів мистецтва, підбиття підсумків уроку, адже він
                  
9. Підсумок уроку (метод Прес) разом із мікрофоном
Сьогодні ми на уроці:
- Слухали … (твори Ф.Шопена «Вальс» мі мінор та А.Кос-Анатольського «Незабутній вальс»)
- Порівнювали …( ці два твори)
 - Дійшли висновку…
- Познайомились …
- Співали …

10. Оцінювання , Домашнє завдання :
- Послухати музику на вибір, знайти в ній ознаки, характерні для творчості її автора чи народу,який вона представляє
- Знайти відгуки про вальс в інших видах мистецтв.
- Намалювати малюнок до теми «Вальс».
На жаль час наш урок закінчився. До нових зустрічей

11. Вихід учнів із класу під музику Ф.Шопена «Вальс до дієз мінор».