Інтерактивні методи навчання на уроках музики


Інтерактивні методи навчання на уроках музики


Сьогодення наполегливо вимагає пошуку таких форм і методів навчання, упровадження яких сприяло б активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів, підвищувало б ефективність опанування учнями нових завдань, розвивало творчу активність, а також навички колективно злагоджених дій.
Інтерактивне навчання ґрунтується на основі врахування людських взаємин. У процесі навчання учні активно взаємодіють одне з одним та вчителем, виконуючи спільні завдання. При цьому відбувається обмін думками, ідеями , пропозиціями.
Організаційні форми інтерактивного навчання робота в групах, підгрупах, парах – спроможні посилити взаємодію між учителем та учнями, самими учнями в процесі занять.
Кооперативне навчання відкриває для учнів можливості співпраці зі своїми однолітками, дає змогу реалізувати природне прагнення кожної людини до спілкування, сприяє досягненню учнями вищих результатів щодо засвоєння знань і формування навичок. Така модель легко та ефективно поєднується із традиційними формами і методами навчання і може застосовуватися на різних етапах навчання.
Позитивний ефект співробітництва у досягненні важливих результатів робить групове навчання одним із найцінніших інструментів в арсеналі вчителя.

Основні ознаки групової роботи:
 – обєднання учнів у групи з метою досягнення конкретного навчального результату;
 – склад групи не може бути постійним упродовж тривалого часу. Він змінюється залежно від змісту й характеру навчальних завдань;
 – кожна група розв’язує певну проблему, визначену завданням, що може бути таким самим за складністю для різнорідних груп;
завдання в групі виконуються у такий спосіб, щоб можна було оцінити індивідуальний внесок кожного члена групи та групу загалом.
В ігровій формі можна проводити і весь урок, і окремі його етапи. Гру можна придумувати до кожної теми, до будь – якого виду діяльності.
А.С.Макаренко зазначив, що тільки гра є педагогічною цінною, у якій особистість активно діє, мислить, будує, комбінує, моделює людські взаємини. За цих умов вона виконує ролі організатора, виконавця, творця, знаходить умови для виявлення своїх здібностей та життєвої активності.

Структура розгорнутої ігрової діяльності містить такі компоненти:
  спонукальний (потреби, мотиви, інтереси, прагнення, що визначають бажання брати участь у грі);
–  орієнтувальний (вибір засобів і способів ігрової діяльності);
 виконавчий (дії, операції, що дозволяють реалізувати ігрову мету);
 контрольно-оцінний (коригування та стимулювання активності в ігровій діяльності).

Для ефективного застосування інтерактивних технологій треба старанно планувати свою роботу з метою:
  дати завдання для попередньої підготовки: прочитати, продумати, виконати самостійні підготовчі завдання;
 підібрати для уроку або заняття такі інтерактивні вправи, які дали б учням «ключ» до засвоєння теми;
під час виконання інтерактивних вправ дати учням час подумати над завданням, щоб вони сприйняли його серйозно, а не механічно виконали;
 на одному уроці можна використати одну або дві інтерактивні вправи;
  дуже важливо провести спокійне глибоке обговорення за підсумками інтерактивної вправи;
 проводити швидкі опитування з різноманітних матеріалів теми, які не були пов’язані з інтерактивними завданнями.

Використання ігрової діяльності в навчальному процесі дозволяє успішно формулювати й закріплювати позитивне ставлення до навчальної праці. Діти стають психічно розкутими та здатними максимально виявити свої творчі здібності. Непомітно для себе дитина залучається до навчальної праці, пізнаючи її радість. а своїх уроках я використовую такі методи та прийоми інтерактивного навчання:

1 МОТИВАЦІЯ
Мета: сфокусувати увагу учнів на проблемі, зацікавити обговорюваною темою
Можна розпочати урок із проведення «Розминки» або «Забудько», що дозволяє в цікавій формі перевірити готовність учнів до уроку, актуалізувати опорні знання, коротко повторити попередній матеріал, сконцентрувати увагу, задати темп роботи, а також сприяти формуванню комунікативних умінь і навичок.
Наприклад: 2 клас тема: «Танець».Вчитель каже : Діти нагадайте з яким музичним китом почали знайомитись на минулому уроці, як називався музичний твір, який ми слухали, над якою піснею почали працювати і тд. (можна використовувати в 1-8 класах)

2 Актуалізація опорних знань
Метод «Незакінчене речення» (5-клас)
 Тема «Мистецтво писанки»
Мета: перевірити знання учнів з попередніх уроків
Хід роботи:
1на аркуші, який лежить у кожного на парті, учні повинні самостійно закінчити запропоновані речення.
«Уважаю, що писанки це…»;
«Уважаю,що розписуючи писанки, люди змальовують…»
«Гадаю, що народне мистецтво писанкарства надихає на творчість…».

Метод «Очікування»
Мета: забезпечити розуміння учнями змісту їх діяльності, тобто те, що вони повинні досягти на уроці і  чого від них очікує вчитель.
 Діти, у кожного із вас на парті лежать листочки, на яких ви напишете свої побажання та очікування від уроку. Наприкінці уроку ви прикріплите свої листочки на нотоносець. Якщо ваші сподівання здійсняться, то листочки прікріплите на кінці нотного стану, якщо не повною мірою - то листочки на середині нотного стану, а якщо очікування взагалі не справдились - то нижче нотного стану
            
3 Робота над опрацюванням нового матеріалу


Робота в групах (2-клас)
Тема: «Весела. Сумна» Л.Бетховена.
Мета: засвоєння нового матеріалу
Хід роботи:        
           –  розподіл учнів по групам,
       кожна група обирає капітана,
       кожна група отримує від вчителя картку - завдання,
       після прослуховування музичного твору кожна група спілкується і по закінченні підіймає руки в гору, показуючи тим, що завдання виконала,
       відповідь капітана групи.
ПИТАННЯ
1 група      Хто виконував цей твір? На якому інструменті було виконано цей твір?
2 група      Покласти малюнки за настроєм музики
3 група      Показати за допомогою кольорових карток настрій в музиці
4 група      До якого або яких музичних китів можна віднести цей твір?
5 група      В якому темпі виконувався цей твір?
                   У якому регістрі звучав цей твір?
6 група      Показати на малюнку настрій в музиці.

Робота в групах (3 клас)
Тема: «Музика образи природи в музиці композиторів різних країн»
Мета: Засвоєння нового матеріалу, вміння працювати в групах, поважати думку один   одного та знаходити правильну відповідь.
Хід роботи:
-            розподіл учнів у групи; кожна група обирає капітана;
-            кожна група отримує від вчителя картку-запитання;
-            після прослуховування музичного твору кожна група відповідає на запитання і по закінченні обговорення капітан піднімає руку вгору, показуючи тим, що запитання виконала;
-            Питання:
1група. Якою ви уявили квітку? (Тендітною, ніжною, але водночас сильною, здатною пробити кригу).
2група. Які почуття викликала у вас музика? (Світлі,ніжні).
3група. Який характер твору? (Пісенний, танцювальний. Нібито квітка танцює і співає).
4група. У якому темпі звучить твір? (Помірному).
5група.. Чому П.Чайковський використав і мажор і мінор? (Можливо, через те, що весною погода буває мінлива: і тепла, і прохолодна).
6група. Як ви думаєте, твір написан у мажорі чи мінорі? (Вчитель награє першу фразу). ( У мажорі, але був і мінор).

1група. Які динамічні відтінки були в п’єсі: піано, форте чи інші? (Демонструється таблиця динамічних відтінків. Виконується початок мелодії). (Від піано до форте).
2група. Чому композитор нарощував звучання від піано до форте? (Тому що квітка розвивається, зростає і набуває сили).
3група. В якому регістрі написана музика? (У середньому регістрі).
4група. Як би П.Чайковський написав «Пролісок» у низькому регістрі, ви могли б уявити собі ніжну квітку? (Виконується мелодія «Проліска» на октаву нижче. (Ні зникло б почуття ніжності, прозорості).
5група. «Пролісок» це вокальний твір чи інструментальний? (Інструментальний, виконували на інструменті фортепіано).
6група. Які малюнки за настроєм найближчі до образу музичного твору П.Чайковського «Пролісок»?

Робота в групах
вправа «Спільний проект» (5клас)
 Тема: «Музика в кіномистецтві»
Мета: аналіз нового музичного матеріалу, вміння працювати в групах, вчитися висловлювати думку групи, виховувати почуття терпимості й поваги до думки інших.
 Хід роботи:

1. Учні об’єднуються у групи, обирають капітана.
2. Капітан отримує завдання від вчителя.
3. Читання питання.
4. Перегляд фрагменту фільму.
5. Робота над питанням.
6. Презентація результатів роботи.

Картки з завданнями:

1 група.  Проаналізуйте зміст музичного уривка.
2 група.   З’ясуйте, які види співу звучать у даному фрагменті.
3 група.   З’ясуйте, чим цікава й незвична ця пісня.
4 група.    Відтворіть емоційний настрій за допомогою кольору.
5 група.    Скажіть, які види мистецтва зустрілись у цьому фрагменті.
6 група.    Дайте відповідь: «Чи є музика «головною дійовою особою» фільму.

(Учні слухають фрагмент з мюзиклу «Звуки музики» Роберта Роджерса англійською мовою. Кожна група отримала краткузапитання. Після виконання завдання представники групи – капітан повідомляє результат. У результаті їх відповідей складається спільний проект аналізу інтерпретації музичного твору).



Робота в групах вправа «Проблема» (5 клас)
Тема: «Музика в кіномистецтві»
Мета: проаналізувати варіанти перекладу та знайти правильний варіант, вчитися працювати в групах, поважати думки учнів в групах, виховувати почуття поваги до інших груп.
Хід роботи:
1.     Учні об’єднуються в групи, обирають капітана
2.     Ознайомлення із завданням
3.     Розвязання певного завдання
4.     Презентація результатів роботи

У прослуханому фрагменті пісня звучить англійською мовою. Є декілька перекладів українською мовою. Спільними зусиллями ми повинні вибрати лише один найкращій варіант. Прочитайте, обговоріть, оберіть. (Дивись додаток)

Для груп підготовлені:три варіанти перекладу,
     питання, які розглядаються.
Під час роботи в групах учасники відповідають на запитання, а потім приймають рішення. Представники кожної групи повідомляють результат).


Проблема:            Який із трьох віршів може стати основою пісні?
                    Чи є вірш ритмічним?
                    Чи є рима у вірші?
                    ( Рима це співзвучне закінчення рядків)
                    Чи легко співається?
     У першій вправі кожна група отримала певне завдання, де всі групи з різних «сторін» працювали над великим спільним проектом, то у другій вправі всі групи отримали однакове завдання, і усі групи прийшли до однієї відповіді.


Вправа «Калейдоскоп» (7 клас)
Тема: «Музичні образи вшановують, жанр музики-прелюд».
Мета: Закріпити та узагальнити  знання

Хід роботи:
5.     Учні об’єднуються в групи, обирають капітана
6.     Ознайомлення із завданням
7.     Виконання завдання
8.     Презентація


1 група «Літератори»  – відгадати назви поетичних творів Т.Шевченка, заспівати початок пісні на слова Т.Шевченка

2 група « Науковці»  – виконати тестові завдання, заспівати початок пісні на слова Т.Шевченка

3 група «Народознавці»  – відгадати українські прислів’я, заспівати початок пісні на слова Т.Шевченка

4 група «Музиканти» дібрати музичний супровід до музичного твору та заспівати  початок пісні на слова Т.Шевченка.



Метод «Займи особисту позицію» ( 8 клас)
Тема: «Що означає сучасність в музиці»
Мета: спрямувати опрацювання дискусійного питання.

Хід роботи:
1.Поділ класу на дві групи
2.Отримання завдання
3.Обговорення питання в групі
4. Опрацювання дискусійного питання
Наприклад:
І група переконує однокласників, що музика Й.Баха не є сучасною, обґрунтовує і аргументує цю думку.
ІІ група переконує першу, що музика композитора є сучасною.
У процесі ведення дискусії використовую два плакати або дві половини дошки, де записуються твердження обох груп.


Найпоширенішим у практиці моєї роботи є метод порівняння, що має декілька різновидів:
 – порівняння творів одного автора з метою усвідомлення особливостей стилю композитора (музику Л. Бетховена, В. Моцарта, жанри української народної пісні);
 – порівняння творів однієї тематики у творчості різних композиторів (пори року П.Чайковського та А.Вівальді;5 клас, тема дитинства К. Дебюсі «Дитячий куточок та «Дитячий куточок» П.Чайковського; 6-клас образи природи П.Чайковського «Пролісок» - пробудження природи навесні та Е.Гріг «Ранок»  – пробудження природи, але на початку дня та інше).
порівняння творів різних композиторів однієї епохи з метою узагальнення рис епохи (композитори – романтики, композитори - класики та інше).
 – порівняння та взаємозв’язок з іншими видами мистецтва 5- клас,тема «Музика та візуальні образи»:
а) за настроєм, ладом;
б) за колірною гамою;
в) за відтінками;
г) за гармонією


5 Розспівка
Інтерактивні технології можна представити як різновид активних методів навчання, яке відбувається шляхом взаємодії всіх, хто навчається. Ці технології потребують певної зміни життя класу, а також значної кількості часу для підготовки і для учнів і для вчителя. Починати треба з їх поступового застосування. Спочатку варто використовувати найпростіші – робота в парах, малих групах, «мозковий штурм». Коли у вчителя зявиться досвід подібної роботи, такі уроки проходитимуть набагато легше.
У початкових класах використовую принцип образно-ігрового входження в музику. Це дихально- артикуляційна гімнастика у формі гри, що супроводжується образами-асоціаціями та відповідними рухами губ, щелеп, м’язів обличчя. Дитина імітує звуки зайчика, гусака тощо. Ці вправи допомагають вчителям провести профілактику верхніх дихальних шляхів, кров краще циркулюється по організму, зняти втому.
Пропоную разом зі мною виконати деякі із них:
1.     Як підходить тісто?
   «Пих-пих-пих».
2.     Як шипить гусак?
«Ш-ш-ш».

3.     Як зайчик жує капустку?
         «Хрум-хрум-хрум»

4.     Як біжить лошадка? ( клацають язиком).
5.     Як повітря виходить з кульки? «С-С-С».

Фонопедична вправа має технологічну спрямованість і засновані на критеріях фізіологічної доцільності, енергетичній економічності й акустичній ефективності голосового апарату в співі. Ці вправи стимулюють м’язи, що беруть участь у звукоутворенні, сприяють розширенню діапазону, збільшенню сили й яскравості голосу, легкості звучання.
    
Весняні голоси
     У цьому веселому завданні наслідуватимуть різні звуки природи, які можна почути навесні. Текст говорить вчитель , а діти його озвучують.
     Пригріло весняне сонце (усі піднімають руки вгору, ніби вітаючи сонце, і кожен виконує свій звук у фальцетному регістрі, слухають звучний кластер і співають не дуже голосно).
З пагорба побіг веселий струмочок (бовтають язиком, зображуючи булькіт струмочка).
До країв наповнив велику глибоку калюжу (учні на гліссандо опускаються голосом у нижній регістр).
Перелився через край (декілька учнів за знаком педагога на фоні «булькоту» інших роблять голосом «хвилю» - униз).
Вибралися з- під кори жучки («жжж-жжж – у низькому регістрі й комашки «ззз-ззз» - більш високому), розправили крильця («крш» – з інтонацією, що підвищується) і полетіли хто куди («тр-тр-тр» - пошепки на різній висоті).
Раптом під купою хмизу щось зашаруділо («шур-шур, шур-шур»).
І виліз їжачок (сопе носом, енергійно втягуючи і видуваючи повітря).
Ожив під теплим весняним сонцем сонцем і мурашник ( кожен співає на стакато «гострі», «веселі» звуки в різних регістрах).
Ліс наповнився пташиними голосами (учні одночасно імітують  пташині голоси).
От і прийшла весна (кожен бере «свій» звук, як на початку вправи).
Також вправи на дикцію можна використовувати в усіх класах. Це скоромовки, за допомогою яких діти починають чіткіше вимовляти приголосні звуки. На зразок:
«Бурі бобри брід переплели,       «Ходить квочка коло кійочка
Забули бобри забрати торби».       Водить діточок коло квіточок».

Вокально-хорові вправи допомагають учням виробити навички правильного звукоутворення, сформувати правильну вимову ( у подальшому залежатимуть якість читання та рівень орфографічної грамотності). Ці вправи можна використовувати на уроках української та російської мовах, читанні, застосовувати як фізкультхвилинку. Саме в такій формі активної навчальної діяльності школярів розвиватимуться адаптивні можливості дитини.


    6 Інсценізація пісні.
Невід’ємною умовою уроку є творче завдання. Особливо дітям різного віку подобається спів по ролях, інсценізація пісні. Де можна включити інтерактивну вправу. За зразком:
1 група – співає слова автора;
2 група – спів діючих осіб по ролях;
3 група – критики, оцінює спів;
4 група – музиканти, супровід на шумових інструментах.
Працює цілий клас. Кожна команда виконувала своє завдання, а в кінці – спільний результат




7 Підсумок уроку

Метод «Мікрофон»
Мета: надає можливість кожному учневі висловити свої враження, власну думку.
Хід роботи:
Учні відповідають по черзі, тримаючи в руці мікрофон. Цей добре відомий і поширений прийом застосовую під час аналізування творів мистецтва, підбиття підсумків уроку, адже він
Цей метод наприклад можна застосувати на всіх етапах уроку. У 8 класі ( тема «Вічні почуття» ) можна запропонувати кілька варіантів застосування цього методу наприклад,  у процесі сприймання музики, на етапі перевірки вивченого матеріалу чи закріплення знань:
1 варіант: Що ви знаєте про Л.Бетховена? ( 8 –клас тема «Вічні почуття») Учні відповідають по одному реченню. Передаючи один одному мікрофон. У такий спосіб можна виявити, що саме запам’ятали восьмикласники з попереднього уроку про Сонату №14,1ч. 1: історію написання, характер музики, темп динаміку тощо.
2 варіант. Дайте характеристику прослуханій музиці. Можна поділити клас на три групи: І ряд відповідає про характер музики, ІІ ряд добирає слова-характеристики, що найбільш близькі до визначення ритмових особливостей твору, ІІ ряд розповідає про почуття, які хотів передати композитор.
3 варіант. Візьміть інтерв’ю . мікрофон буде в одного учня –«кореспондента», який братиме інтерв’ю в однокласників.
4 варіант. Продовжить речення: Л.Бетховен написав такі твори …(продовжують учні).

Метод «Мікрофон» ефективний і у вокально-хоровій роботі
Мета: на етапі розспівування, ознайомлення, та виконання пісні:
1 варіант. Учитель пропонує проспівати коротку по співку з 3-4 нот на якусь голосну. Кожен учень по черзі співає по співку в мікрофон від різних нот, а клас повторює (відбувається чергування сольного й колективного співу).
 2 варіант. Охарактеризуйте пісню, яку ми щойно прослухали («На безіменній висоті», муз. В. Баснера, тема»Свято перемоги»). Учні по черзі висловлюють своїх думки.
-А як би ви виконали цю пісню?(Школярі відповідають одним словом, передаючи один одному мікрофон).