Методичні рекомендації щодо формування умінь учнів сприймати, інтерпретувати та оцінювати музичні твори


Методичні рекомендації щодо формування умінь учнів сприймати, інтерпретувати та оцінювати музичні твори

      Одним із етапів уроків з музичного мистецтва є «слухання музики». Слухаючи музику, ми завжди чуємо не лише те, що в ній закладено композитором, але й те, що під її впливом народжується в нашій душі, у нашій свідомості, тобто те, що створює наша особиста творча уява. До творчості композитора і творчості виконавця приєднується творчість слухача.
 Мистецька компетентність через сприйняття, інтерпретацію та оцінювання музичного творів має свої переваги:
- активізує розумові здібності учнів, фантазію, ініціативу, спілкування й самовираження;
- виховує естетичне ставлення до дійсності та мистецтва;
- збагачує емоційно-естетичний досвід учнів;
- поліпшує загальний настрій учнів;
- розвиває пізнавальну активність та творчу особистість учнів;
- створює відчуття занурення в іншу реальність (історичну епоху),стимулює увагу;
- формує художній смак дітей
Музичне сприймання – це складний процес естетичного осмислення, що обумовлений не лише музичним твором, але й духовним світом людини, яка сприймає цей твір, її досвідом, рівнем розвитку, психологічними особливостями.
Для кращого сприйняття музичного твору необхідно провести:
- цікаву розповідь;
- активізувати мислення учнів;
- провести перше і повторне (часткове) слухання твору;
- аналіз музичного твору;
- вираження особистих емоційних вражень.
- відображення музики у візуальних образах.

Інтерпретацію музичних творів краще проводити у формі бесіди, диспуту, використовуючи інтерактивні форми роботи.
Щоб долучитися до активної бесіди, учень повинен самостійно думати, розмірковувати та висловлювати свої думки вголос. Точність, яскраві образи і приклади – головні особливості бесіди на уроці. У цьому є важливими:
- чітко сформульоване вчителем проблемного питання;
- активне вираження разом з учнями проблеми(бесіда, обмін думками);
- висновок (зроблений самими учнями).

Оцінювання музичних творів має свої переваги:
- вираження власних вражень у формі малюнка, вірша, твору-мініатюри за власним бажанням;
- взаємозвязок музичного твору із сьогоденним життям;
- формується музична культура, світогляд;
- відбувається розвиток моральних якостей дитини.
        Слід зауважити, що під час висловлювань учнів не існує «неправильної» відповіді адже кожна дитина передає власні переживання, особисте бачення художнього образу музичного твору, розкриває яскраву індивідуальність.
Оцінювання музичних творів відбувається у формі схвалювання будь-яких , навіть несподіваних власних висловлювань учнів.

      Для кращого розуміння музичного твору учнями, можна застосовувати алгоритми – опори, робота з якими дає учню можливість здійснити аналіз твору безпомилково, застосовуючи музичні терміні, логічну послідовність. Таким чином, аналіз музичного твору перетворюється на цікаву, пошукову роботу, яка дає завжди позитивний результат та створює ситуацію успіху для кожної дитини.