Урок №7 5 клас



Урок №7 5 клас
Тема уроку: Як розповідає музика
Мета уроку:
Навчальна Познайомити учнів з одним із засобів музичної виразності – «динамікою», основними позначеннями динаміки, з’ясувати що спільного між музикою та живописом.
Розвиваюча Розвивати вміння розрізняти та прослідковувати зміну настрою та зміну динаміки на прикладі прелюдії С.Рахманінова, розвивати творче мислення, кругозір, вокально-хорові навички
Виховна Виховувати естетичні почуття.
Тип уроку: комбінований
 Обладнання: кольорові картки, пелюстки квітки, портрети І.Айвазовського, С.Рахманінова, шкільний співаник, музичний словник, ДВД програвач, схема-табличка «Динамічні відтінки»
Музичний ряд:
– С.Рахманінов «Прелдюдія№5 соль мінор
– «Наша шкільна країна» муз. Ю.Чичкова, сл. К.Ібряєва – виконання
– «Пісня про чарівників» муз. Г.Гладкова, сл. ВЛугового – розучування
 фонозапис шуму моря
Образотворчий ряд:
– І.Айвазовський: «Спокійне море»,
– І.Айвазовський «Чорне море»,
– І.Айвазовський Бріг «Меркурій» атакований двома турецькими кораблями,
– І.Айвазовський «Девятий вал».
Хід уроку:
1. Вхід учнів під музику С.Рахманінова «Прелюдія№5»
Організаційний момент, музичне вітання
Вчитель: Посміхніться мені, посміхніться один одному, хай ваші посмішки та гарний настрій допоможуть провести наш урок.

2. Актуалізація опорних знань
Вчитель. – Діти , на попередніх уроках ми дізналися що живе в музиці. І зараз перевіримо які засоби виразності в музиці є за допомогою вправи: «Що живе в музиці?» Учень відриває, перегортає пелюстку, читає термін і розповідає значення:
Лад – настрій в музиці( буває мажорний і мінорний)
Гармонія – співзвучність звуків
Темп – швидкість в музиці (буває повільний, помірний і швидкий)
Мелодія – послідовність звуків, основний елемент музики
Регістр – висота звуків (буває високий, середній, низький)
Тембр – окраса музичного твору
? – Динаміка –?


Бесіда
Коли ми розмовляємо або співаємо, ми промовляємо звуки по різному: то голосно, то тихо. Збільшуючи або зменшуючи гучність голосу, ми намагаємось передати зміст і характер почутого, підкреслити самі важливі міста, створити настрій.
В музиці дуже важливий такий засіб виразності як гучність звучання. Адже музика передає емоції, образи, настрій.

– Діти, що ви очікуєте від уроку? (відповіді дітей)
– Я приєднуюсь до ваших побажань та сподівань що вони здійсняться.

3. Повідомлення теми, мети уроку.
На цьому уроці ви дізнаєтесь, що таке динаміка, які бувають динамічні відтінки, тому тема нашого уроку: «Як розповідає музика». Дізнаємось, що спільного між живописом та музикою, як можуть два види мистецтв доповнювати один одного, також, прослухаємо музичний твір С.Рахманінова, познайомимось із новим терміном «прелюдією», продовжимо працювати над піснею.
 – Діти, як ви вважаєте , кольори можуть звучати? (відповіді дітей)
4. Пояснення нового матеріалу.
Пригадайте, на першому уроці ми з вами встановлювали зв’язок із іншими видами мистецтв. То ж сьогодні ми з вами продовжимо працювати в цьому напрямку.
а)Споглядання творів образотворчого мистецтва ( коли учні переглядають картини та одночасно звучить фонозапис шуму моря)
Подивіться на ці картини:
1. І.Айвазовський: «Спокійне море»,
2. І.Айвазовський «Чорне море»,
3. І.Айвазовський Бріг «Меркурій» атакований двома турецькими кораблями,
4. І.Айвазовський «Девятий вал».

 – Що зображено на них? (Море)
 – Воно однакове? ( Море спокійне, хвилюється, хвилі бються о скали, хвилююче море)
 – Кольорова гама однакова на цих картинах?
 – Як ви вважаєте шум моря може донести до нас настрій хвиль та силу їх звучання? (Так, може).
Правильно. Молодці
– Може хтось з вас знає ім’я, прізвище цього художника?

– Автор цих картин відомий художник – мариніст ( це художник, який пише картини на тему моря) Іван Костянтинович Айвазовський (показ портрету художника)
– Якими кольорами написанім картини: холодними чи теплими?
– А кольори можуть звучати ?
 Ви напевно зустрічали в нотах такі позначення: p, mp, f, mf, dim, cresc. Це все музичні терміни, які позначають силу звука або гучність.
б) Музичний словничок Динаміка ( від грецького dynamis– сила) в музиці – це сила звучання музичного твору, один із засобів музичної виразності.
p - піано (piano) – тихо
pp - піаніссімо (pianissimo) – дуже тихо
f - форте (forte) – глосно
ff - фортіссімо (fortissimo) – дуже голосно
mp - меццо піано (mezzo piano) – не дуже тихо
mf - меццо форте (mezzo forte) –не дуже голосноо
Для того, щоб передати поступове зменшення або збільшення сили звучання використовують слідуючі терміни і позначення:
dim. - дімінуэндо (diminuendo) – поступово зменшуючи силу звучання
Позначається під словом dim. або таким значком, розміщений, як правило, під нотним станом.

cresc. - крещендо (crescendo) – поступово зменшуючи гучність звуку.
Позначається або словом cresc. або таким значком, розміщений, як правило, під нотним станом.


в) відомості про композитора Сергія Рахманінова (показ портрету)
Він « …був створений зі сталі і золота: сталь у його руках, золото – в серці». Так писав польський композитор Йосиф Гофман про видатного російського музиканта, композитора Сергія Рахманінова.
Міцні та віртуозні, наче й справді «сталеві» руки принесли йому славу геніального композитора – піаніста, а щире й чутливе серце зробило його виконавську і композиторську майстерність надзвичайно емоційною і виразною.
Сьогодні ми з вами познайомимось із твором «Прелюдія»

г)Словникова робота
 Прелюдія – невелика інструментальна пєса, яка може передувати іншій пєсі.

5. Слухання С.Рахманінов Прелюдія №5 соль мінор
6.Аналіз прослуханого твору:
- Поміркуйте, яким є характер цього твору?
- Які засоби музичної виразності застосував композитор?
- Як часто змінювався характер і настрій цього твору?
- Чи змінювалась динаміка в цьому творі? Якщо змінювалась то як?
7. Творче завдання (інтерактивна вправа)
Діти, як ви вважаєте, динаміка повязана з кольором?
– Що спільного між музикою та живописом?
Поміркуйте, які з цих кольорів «звучать» голосно та дуже голосно ( на нюансі  форте на фортіссімо), а які тихо і дуже тихо( на нюансі ріано та піаніссімо)


























Виконання інтерактивної вправи:
– Учні об’єднуються в групи, обирають капітана;
– Розкладають кольорові картки за «звучанням»;
– Відповідь команди – капітаном, обґрунтування відповіді.

Перевірка завдання з учителем, варіант відповіді вчителя вивішується на дошку кольоровими картками.

8. Фізкультхвилинка «Ранок починається»
Ранок починається сонце підіймається – плавне підняття рук догори,
Пташки прокидаються, дерева гойдаються – похитування піднятими руками ліворуч – праворуч,
Хвилі підіймаються – імітація рухів хвиль,
рибки звесиляються – імітація рухів рибок,
човники гойдаються – човників.

9. Вокально- хорова робота
– Розспівка.
– «Наша шкільна країна» муз. Ю.Чичкова, сл. К.Ібряєва – виконання
Розучування пісні «Пісня про чарівників» Г.Гладкого.
Складання плану динамічного розвитку пісні.

10. Підсумок уроку, оцінювання
– Пригадайте, що таке гучність звуку в музиці?
– Як називають голосне і тихе звучання мелодії?
– Як динаміка пов’язана з кольором? Що спільного між музикою та живописом?
– Який твір називається прелюдією?

11. Домашнє завдання:
– Прослухати свій улюблений музичний твір.
– Розказати про динаміку цього твору. 
– Намалювати динаміку свого улюбленого музичного твору.
– Підібрати уривки з літературних творів, в яких розповідається про звучання мелодій, пісень.

12.Вихід із класу під музику С.Рахманінова «Прелюдія»






Додатки до уроку