Урок №12 5 клас



Урок №12  5 клас
Тема уроку: «Народні інструменти»
Мета уроку:
Навчальна Ознайомити учнів з народними інструментами та особливостями їх звучання . Ознайомити з творчістю М.Скорика, Л.Колодуба, Є. Адамцевича на прикладах їх творів.
Розвиваюча Розвивати вокально-хорові та музично-ритмічні навички, розрізняти на слух звучання різних інструментів, продовжувати розвивати вміння аналізувати музичні твори, порівнювати народні та професійні твори.
Виховна Виховувати інтерес та прищеплювати шанобливе ставлення до музичних інструментів, народної пісні.
Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.
Обладнання: музичні інструменти: бубон, сопілка, дзвіночки, баян; портрети М.Скорика, Л.Колодуба, Є.Адамцевича, ілюстрації до пісні «Їхав козак за Дунай», ілюстрації музичних інструментів, складу ансамблів, оркестру; музичне лото, шкільний співаник.
Музичний матеріал:
Л.Колодуб «Старосвітські гуцульські награвання»(соло сопілка)
М.Скороик «Мелодія» (скрипка, бандура)
Є.Адамцевич «Запорізький марш» (у виконанні оркестру народних інструментів)
С.Климовський «Їхав козак за Дунай» (фонограма)
Музика для фізкультхвилинки:
С.Климовський «Їхав козак за Дунай».
Last флейта
«Бандуристе, орле сизий» у.н.п.
SAFRI DUO - Knock On Wood.
А.Вівальді Осінь Е major Allegro

Образотворчий рід:
М.Дерегус «Тарас Бульба на чолі війська»
К.Трутовський «Кобзар над Дніпром»
Т.Шевченко « Кобзар»
Невідомий автор «Козак Мамай»
Т.Шевченко Автопортрет
Хід уроку:
1. Вхід учнів до класу під музику пісні «Їхав козак за Дунай»(баян)
Організаційний момент.  Музичне привітання
        Добрий день вам , добрий день,
        В світі музики, фантазії, пісень.
        Добрим будь, щирим будь,
        І з мистецтвом у дивну путь!

Вчитель  Є напевно дітвора,
                  У вас улюблена пора –
                  Дружно в групах працювати,
                  Іншим творчо помагати,
                  Світ чудовий пізнавати
                  Свій талант демонструвати.
Вчитель Посміхніться мені, посміхніться один одному і нехай цей гарний настрій у вас залишиться до кінця нашого уроку.
2. Актуалізація опорних знань (робота в групах)
Діти, ви любите грати?
Зараз за допомогою гри «Музичне лото» ми з вами згадаємо музичні інструменти.
У вас на кожної парті лежить конверт в якому знаходяться картки із зображеннями музичних інструментів та аркуш паперу який поділено на три колонки. Вам треба дістати по черзі усі картки та розкласти їх :
1колонка – картки із зображенням струнних інструментів
2 колонка – картки із зображенням духових інструментів
3колонка – картки із зображенням  ударних інструментів
Давайте пригадаємо, які інструменти належать до струнних? (у яких є струни), духові інструменти (граємо за допомогою повітря), ударні (в які ударяємо). (Це завдання учні виконують під спокійну музику).
Перевірка виконаного завдання:
 1колонка «Струнні» учні показують та називають струнні інструменти які знають (вчитель вивішує зображення інструментів та коментує):
 Бандура – український народний інструмент, візитна картка України.
 Цимбали – український народний інструмент, має трапецієподібну форму і металеві струни. Грають на цьому інструменті спеціальними дерев’яними паличками
 Кобза – струнний інструмент співаків–кобзарів, які в своїх піснях розповідали за допомогою кобзи про життя людей
 Гудок – це один із найдавніших струнних смичкових інструментів, що за давніх часів побутував на українських землях. На гудках грали мандрівні музиканти, придворні скоморохи.
 Басоля – зовні нагадує велику скрипку чи віолончель. Використовують у невеликих народно-інструментальних ансамблях. Грають на басолі смичком.
2 колонка «Духові» учні показують та називають духові інструменти які знають (вчитель вивішує зображення інструментів та коментує):
 Сопілка – чарівна, зачаровуючи своїм звучанням дерев’яна сопілка.
 Трембіта – інструмент притаманний для Західної України, сигнальний інструмент гуцулів. Конусоподібна труба завдовжки 2-3метри.
 Ріжки – виготовляли цей інструмент із рогів тварин,
Волинка – народний інструмент відомий у багатьох країнах як дуда, коза, баран, міх, виготовлений із міха(мішка зі шкіри або міхура тварин) з уставленими в нього трубками. Цей інструмент був у складі Війська Запорізького.
Сурма – дерев’яна конусоподібна труба, що побутувала у військовій музиці українського козацтва як сигнальний інструмент.
3колонка «Ударні» учні показують та називають ударні інструменти які знають (вчитель вивішує зображення інструментів та коментує):
 Бубон – дуже поширений ударний інструмент, веселий і запальний, і ритм утримував, а бубніст ще й приспівував та дзвоном брязкалець мелодію прикрашав.
 Литаври – інструмент Запорізької Січі. Козаки назвали цей інструмент – тулумбас, – має вигляд великої мідної чаші, обтягнутої воловою шкірою. Називали їх ще набатом. Звук цього інструменту використовували щоб сіяти паніку у ворожому війську, вона нагадувала канонаду.
 Тарілки – музичні, яскраве самобутнє звучання інструменту. Використовують як ансамблях так і в різних оркестрах.
 Барабан – належить до родини ударних інструментів, використовується в складі багатьох музичних ансамблів. Звук витягують ударом по мембрані дерев’яною колотушкою з м’яким наконечником
Молодці, ви дружно справились із цією грою.
Ці – малюнки-підказки знадобляться нам на протязі уроку.

Вчитель – Діти, ви здогадались яка тема нашого уроку? (так). Хто скаже тему нашого уроку?
3. Повідомлення теми, уроку.
Так. Дійсно тема нашого уроку «Народні інструменти».
– Як ви розумієте що таке народні інструменти? (це ті інструменти які створив народ).
– Діти, про що б ви хотіли дізнатись на цьому уроці? (історію виникнення інструментів, прослухати як звучать музичні інструменти, спробувати пограти на них, заспівати пісню).
Я приєднуюсь до ваших побажань. Сьогодні на уроці познайомимось з такими музичними інструментами як: сопілка, бандура, бубон, послухаємо як вони звучать.
Пройдемо такі етапи уроку(коментую етапи-уроку на малюнках):
Провели гру «Музичне лото», знайомимось та послухаємо музичні твори, проведемо музичну фізкультхвилинку, продовжимо працювати над піснею «Їхав козак за Дунай»,спробуємо заграти на музичних інструментах підведемо підсумок уроку.
4. Мотивація навчальної діяльності
У народі говорять, що людина починається зі знання свого родоводу. Мамина пісня, батькова хата, дідусева казка, бабусина скриня – все це родовідна пам’ять, наша історія. Сьогодні ми торкнемося цієї історії, слухаючи звучання  українських народних інструментів.
5. Пояснення нового матеріалу
– Діти, вам цей інструмент знайомий? (показ інструменту сопілка)
– Може ви його вже десь бачили, або чули?
Це чарівна сопілка. Виготовляли сопілки з гілочок дерев, де вирізблювали отвір, а зверху оздоблювали різьбленням. Подуй у дудочку – і почуєш чарівну мелодію. Сопілка належить до групи духових інструментів. І зараз ми послухаємо звучання цього інструменту в  творі який називається «Старосвітські гуцульські награвання», українського композитора, педагога, Левка Миколайовича Колодуба.
Музичний словник (повторення) Діти, пригадаємо, що таке оркестр.
 Оркестр – колектив виконавців-музикантів, об’єднаних для виконання музичних творів.
– Діти, хто такі гуцули?( це назва нарорду, який живе на Західній Україні)
– Чи знаєте ви, що означає «старосвітські награвання»?
Вчитель: дуже давні награвання, природні.
Уважно прослухайте цей твір, та спробуйте уявити, про що хотів нам розповісти нам Левко Колодуб. Виконувати цей твір буде оркестр народних інструментів,а соло буде звучати на сопілці.
– Слухання твору Л.Колодуб «Старосвітські гуцульські награвання»
Бесіда після прослуховування:
– Вам сподобався цей твір?
– Що незвичного було в цьому творі?
– Які прийоми розвитку використав композитор?
– Чим вам запам’ятався цей твір?
– Діти, скажіть де ми можемо почути або побачити сопілку? (почути в різних музичних колективах, на концерті, побачитив картині, прочитати легенди, побачити в фігурці).
Молодці. Ви дуже освічені.
Продовження нового матеріалу
(Вчитель зачитує слова під звучання бандури)
Взяв би я бандуру
 Та заграв що знав,
Через ту бандуру
бандуристом став.

– Діти, про який інструмент розповідається в цих словах? ( про бандуру)
Так, це – бандура.
Бандура – український народний інструмент – душа народних співів. Спочатку існував старовинний народний інструмент – кобза (показ інструменту). Мандрівних співаків називали кобзарями – від назви інструмента (показ інструмента). Своїми розповідями вони супроводжували грою на кобзі. (показ картини «Козак Мамай», М.Дерегус «Тарас Бульба на чолі війська»). Оскільки Т.Шевченко чи не найкраще оспівував український народ у своїй творчості, то люди називали його Великим Кобзарем.(показ портрету Т. Шевченка та картини К.Трутовського «Кобзар над Дніпром»)
З ХV століття поряд із кобзою побутувала бандура.(показ інструмента).
– Як ви вважаєте, на що схожа бандура? ( на грушу)
Сучасна бандура має овальний грушоподібний асиметрічний корпус із верхньою плоскою декою, коротким грифом. Струни бандури сталеві.
Грають на бандурі перебираючи пальцями струни.
– Діти, як називається цей музичний інструмент? (показ скрипки)
Чарівна скрипка також є улюбленим інструментом українців та інших народів. Вона зачаровує своїм дивовижним звучанням.
 Діти, як ви вважаєте , чи можуть два інструменти грати разом?
– Як називається колектив у кількості двох виконавців? (дует)
Український композитор, народний артист України, художній керівник Київської опери Мирослав Михайлович Скорик(показ портрету композитора) написав чарівний твір який має назву «Мелодія» у виконанні двох інструментів скрипки та бандури. Послухайте уважно цей твір «Мелодію» Мирослава Скорика, та поділіться своїми враженнями.
Бесіда після прослуханого твору
– Вам сподобалось?
– Які інструменти звучали в цьому творі?
– Цей твір мені запам’ятався …
– Де ви чули цей твір?
Молодці! Ви справились із цим завданням.
Продовження пояснення нового матеріалу
– Діти, ви знаєте який інструмент постійно тримає в руках малюк? Так, правильно – це брязкальця, погремушка, іграшки, які шумлять.
– Як ви вважаєте, чим приваблює малюків ці іграшки? (Тим, що здають звуки).
Правильно, мабуть у вас є маленькі братики або сестрички.
Найдавнішими вважають ударні інструменти, звуки яких задавали певний ритм і допомагали організувати групову роботу.
Бубон – це ударний інструмент. У народі існує з давніх часів.
– На що схожий бубон? ( на коло)
Бубон – це ударний інструмент. Можливо, древній мисливець, висушуючи шкіру тварин, натягував на пень, і коли торкався рукою, чув незвичний звук. Згодом стали робити інструмент, що «бубонить», – бубон.
– Діти , як думаєте, в якій музиці може звучати бубон?(в народній, маршовій). Бубон супроводжував як танцювальну так і маршову музику, зокрема у складі війська Запорізького.
Сліпий бандурист, віртуозний виконавець українських пісень Євген Олександрович Адамцевич (показ портрету)написав славетний «Запорізький марш».
Прослухаємо цей марш,та спробуємо відчути дух Запорізької Січі.
Слухання Є.Адамцевич «Запорізький марш».
Бесіда
– Вам сподобався цей твір?
– Звучання яких інструментів ви почули в цьому творі?
– Що незвичного почули в цьому творі? ( звучання мелодії української народної пісні «Ой на горі та й женці жнуть»
– Цей твір мені запам’ятався …
– Чи потрібно нам зберігати та розповсюджувати звучання народних інструментів?
Вчитель У сучасній Україні народні інструменти входять до складу найрізноманітніших ансамблів та оркестрів( показ ілюстрацій різних народних колективів, оркестрів).
Молодці! Ви гарно справились із цим завданням.
6. Фізкультхвилинка Зараз ми проведемо незвичну фізкультхвилинку. Будьте уважні! Буде звучати музика, ви повинні уважно прослухати початок кожного музичного уривку та зобразити гру на цьому інструменті( баян, барабани, сопілка, скрипка, бандура).

7. Вокально-хорова робота
А) унісон
Б) оспівування
В) звукоряд
Г) повторення мелодії пісні (звучання мелодії 1 куплету пісні)
Д) спів пісні разом:
Є) спів пісні по ролям
ж) спів пісні під фонограму та з музичним супроводом (бубон, сопілка, дзвіночки)

8. Узагальнення вивченого матеріалу(розгадування кросворду),
 1.Деревяне, а не полінце
    Шість дірочок має –
    Весело співає. (Сопілка)

2. Композитор, автори твору «Старосвітські гуцульські награвання» (Колодуб)
3.Україну прославляє, хоч не знає слів
   Тугу людям розганяє многострунний спів.
   У похід її з собою брав козак Мамай
   Мов ясну лілеяв зброю
   Хто вона: вгадай? (бандура)

4. Український композитор, автор твору «Мелодія» (Скорик)
5. Він на барабана схожий
    А трохи його струсиш
   Задзвенить він «заграє»
    Хто його хлоп’ята знає? (бубон)
6. Композитор, бандурист, автор «Запорізького маршу» (Адамцевич)
9. Оцінювання
10. Домашнє завдання:
– Послухайте улюблену музику,
 – Намалюйте народні музичні інструменти, які ви запам’ятали
– Дізнатися у своїх батьків,бабусь, дідусів про те, на яких музичних інструментах можливо, грали вони та їх родичі.
– За бажанням можете виготовити альбом «Музичні інструменти України»
11.Підсумок уроку: не дивлячись на стрімкий темп життя, музичні інструменти нам потрібні  для того щоб:
– знати свою історію
– продовжувати традиції нащадків
– збагачувати кругозір
            Вчитель:       Багато ви цікавого дізнались,
                                           І дуже ви розвиненими стали.
                                           Чудову музику не забувайте,
                                           Читайте, слухайте, співайте.
                                           Хай другом музика вам буде,
                                           Вона потрібна добрим людям!

11. Вихід учнів із класу під  українську народну пісню «Їхав козак за Дунай»

Додатки до уроку: