«Побачити звук, слухати колір на уроках музичного мистецтва»



Мелітопольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №7



Доповідь на тему:

«Побачити звук, слухати колір
на уроках музичного мистецтва»




                                                                           Підготувала:
                                                                           вчитель музичного мистецтва
                                                                            І категорії
                                                                           Пантюх О.І.



Мелітополь 2013
         Сьогодні здатність об’єднувати два різні почуття – можливість бачити й чути колір, відчувати звуки, вивчається як специфічна особливість окремих людей. У німецькій мові навіть існує слово «Klangfarbe» – «колір звука». Завдяки цій особливості люди творчі : письменники й поети, художники й музиканти – здатні розширювати межи своїх почуттів, відчувати світ, недоступний іншим.

         Наукова світломузика була започаткована в ХІІ столітті. У 1665 році І. Ньютон, захопившись дослідженням сонячного світла, поставив дослід: сонячний промінь крізь отвір у віконці падав на скляну призму і, заломлюючись у ній, давав на екрані колірну доріжку. Так ось, Ньютон шукав зв’язок між сонячним спектром та музичною октавою, зіставляючи довжини різнокольорових ділянок спектра і частоту коливань звуків гами. За Ньютоном, нота «до» – червона, «ре» – фіолетова. «мі» – блакитна, «соль» – зелена, «ля» – жовта, «сі» – помаранчева. Сам Ньютон, однак, у своїй аналогії нічого особливо корисного й цікавого не вбачав, вважаючи, що вона «лише потурає порожній цікавості».

         Повне усвідомлення кольорового слуху як реально існуючого явища пришло в епоху романтизму, і перші відомості про володарів кольорового слуху , наприклад, Ф.Ліста й Г.Берліоза, належать саме до цього часу.

          Яскравим в усіх сенсах цього слова – етапом у розвитку відносин музики й кольору став імпресіонізм, найвідомішими представниками якого є композитори К.Дебюссі, М.Равель.

         З’явившись у ХІХ столітті, ця музична течія вже своєю назвою декларує наявність тісного зв’язку з кольорово-світловим напрямком живопису. Для імпресіоністів – і художників, і композиторів – основними засобами виразності були колір і світло. Художники працювали пензлем і фарбами  – композитори використовували палітру різних тональностей і співзвучностей. Прийоми роботи багато в чому були подібними : і ті, й інші використовували техніку великого мазка, створюючи цілісне полотно з’єднанням різних колірних плям. Полотно, в якому головне – нюанси відчуттів кольору, відчуттів настрою художник Клод Моне створив серії картин «Копиці сіна», «Руанський собор», де передавав свої мінливі враження від однієї тієї ж натури, що виникали залежно від її світло-колірного стану.

         Прагнучи посилити вплив своїх творів, деякі музиканти вдавалися до живопису, а деякі художники – до музикування. Користувалися спільними термінами – «тональність», «колір», «ритм», і художники і музиканти. Красою гармонійних мелодійних образів насичені картини російського художника В.Борисова¬ Мусатова(«Гобелен», «Смарагдове намисто», «За плетінням»).

         Одним із перших свідомо передавати музичний настрій в картині став литовський художник і композитор М.Чурльоніс, він створив цикл картин з музичними назвами «Соната». Таких циклів. Навіяних народними казками, витонченою литовською природою, в митця сім. Картини» Ліс», «Казка королів», «Соната сонця», «Дружба» дають великий простір нашій уяві.
         Основоположником світломузичного мистецтва вважають композитора О.Скрябіна, хоча  незадовго до нього на цей шлях став М.Римський-Корсаков. Володіючи феноменом кольорового слуху. Ці два композитори-винахідники, кожен по-своєму, вирішували проблему світломузики.

         Архітектуру модна порівняти із застиглою музикою, скульптуру – з музикою на полотні простору, а музику – з вільним, ширяючим вираженням звуків. Так поетично писав Макс Гегель. У давнину люди вірили, що навіть зірки в небі співають. Про відповідність музичних звуків і кольорів сказано дуже багато. У чому ж синестезії?  Це слово походить від грецького «synaisthesis» – одночасне відчуття». При подразненні одного органу чуття автоматично надходить сигнал й від іншого органу чуття, тобто одне відчуття породжує інше. Феноменом синестезії наука цікавиться протягом трьох століть.
         Для активізації навчального процесу творчої діяльності школярів вчитель має використовувати різноманітні методи й форми організації навчання, приділяти значну увагу художньо-дидактичним іграм, творчим вправам, використовувати сучасні технічні засоби навчання, спиратися на взаємозв’язки образотворчого мистецтва з іншими дисциплінами, зокрема літературою, музикою, історією, етикою, природознавством тощо.

Пропоную методичні матеріали які використовую на своїх уроках.

Мета Формування знань про зв’язок мистецтв; умінь комбінувати зображення в певному форматі, використовувати систему кольорових сполучень і символів відповідно до творчих принципів сучасного мистецтва. Удосконалення навичок передавати характерні риси та особливості душевного стану в стилізованих та абстрактних зображеннях. Виховання інтересу до нових знань, спостережливості, охайності в роботі.

«Музика – дихання статуй чи, може, картин німота?»   Райнер Марія Рільке

«Мовчи, пістрявий чоловіче».

«Звуки входять, падають і спотикаються. І з дзвіниці падають звуки, як товсті, лускаючи, нахабні звуки».    Василь Кандінський.

         Для актуалізації знань, набутих на уроках образотворчого мистецтва, звертаю увагу дітей, що традиційно світ мистецтва формується у свідомості людини як сукупність різних видів. Кожне мистецтво, чи то живопис. Скульптура, архітектура, має власні, специфічні засоби вираження, які роблять його яскравим, неповторним, самобутнім.
         Вивчаючи у п’ятому класі тему «Музика та інші види мистецтв» пропоную учням за допомогою таблиці пригадати види мистецтва та поєднати стрілками попарно їхні назви із характерними для цих видів виражальними засобами:

Графіка
          Колір
Скульптура
          Світло
Живопис
          Об'єм 
Архітектура
          Лінія
Прикладне мистецтво
         Монтаж
Фотографія
          Об’ємна
Кінематограф
Декор

         Активними «співрозмовниками» на уроці може стати музичний супровід та візуальні зображення. Це і портрети реальних творчих особистостей малюнки, фото – та відео фрагменти, кольорові музичні фонтани.

         Вивчаючи тему «Як «розповідає» музика» (динамічні відтінки) у п’ятому класі динамічні відтінки можна побачити картини моря . Айвазовського та спробувати відчути наростаюче та стихаюче звучання моря

 «Девятий вал»(форте), «Спокійне море» (піано), «Чорне море»(мецо піано), «Меркурій»(мецо форте). У другому класі  ознайомлюючись із твором «Пташка і кицька» М.Сільванського учні уявляють спочатку героїв цього твору за допомогою звуків, інтонацій, темпу,висотою звуків. За настроєм  визначають доброго чи злого героя, якими фарбами його можна зобразити.

Самостійна творча робота на уроці:
– Основну увагу зосереджую на навичках учнів порівнювати кольорові сполучення, використання теплої чи холодної гамми, принципу контрасту чи нюансу.

– Використання демонстраційного матеріалу (кольорові картки, відповідно «Колір–звук», «Колір – буква».

– Можливий варіант обговорення побудови композиції: симетричної чи асиметричної побудови, рівноваги елементів композиції, засобів виділення різних частин композиції кольором, розмірами елементів, також можна нагадати про необхідність відображення частин композиції через декор, колір та інші можливості декорування.

– Можна запропонувати учням за знайомою мелодією пісні викласти на дошці з кольорових карток «Образ улюбленої мелодії».

Варіанти творчих завдань:

– Написати своє кольорове ім’я, використовуючи таблицю «Колір – буква». Звернути увагу учнів на поєднання живописних прийомів (колорит) з графічним (лінія, штрих, крапка).

– За музичним фрагментом виконати абстрактну композицію «Музика в фарбах» перед виконанням цього завдання, як4 приклад , можна продемонструвати картини В.Кандінського, Ф.Купки, зразки дитячих робіт.

Систематизація та корекція набутих знань провожу у вигляді діалогу з учнями за запитаннями різного рівня – репродукційного або творчого характеру, наприклад:

– Назвіть прізвища творчих особистостей, у житті й творчості яких виявлялася синестезія.

– Як ви вважаєте, незвичайні можливості органів чуття допомагають чи заважають виявляти творчі здібності?


– Чи потрібно професійному художнику відвідувати музичні концерти, а графіку вивчати зразки мистецтва живопису?